Conceição Evaristo




This short article aims to be further evidence of the importance of Afro-Brazilian writer Maria da Conceição Evaristo de Brito who, contrary to the racist tendencies that invisibilize black Brazilian artists and intellectuals, has been recognized as an exponent of contemporary or post-modern literature, from the publication of novels, short stories, poems and essays.

Este pequeno artigo pretende ser mais uma evidência da importância da escritora afro-brasileira Maria da Conceição Evaristo de Brito que, contrariando as tendências racistas que invisibilizam os artistas e intelectuais negros brasileiros, tem sido reconhecida como um expoente da literatura contemporânea ou pós-modernista, a partir da publicação de romances, contos, poemas e ensaios.

Conceição Evaristo was born in Belo Horizonte, in 1946. From humble origins, she migrated to Rio de Janeiro in the 1970s. Graduated in Languages from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ in Portuguese), she worked as a teacher in the public school system in the capital of Rio de Janeiro. She has a Master's degree in Brazilian Literature from PUC Rio and a PhD in Comparative Literature from the Fluminense Federal University. A teacher and linguist by training, she found her greatest calling as a writer, having won awards such as Jabuti and Juca Pato.

Conceição Evaristo nasceu em Belo Horizonte, em 1946. De origem humilde, migrou para o Rio de Janeiro na década de 1970. Graduada em Letras pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), trabalhou como professora da rede pública de ensino da capital fluminense. É Mestre em Literatura Brasileira pela PUC do Rio de Janeiro e Doutora em Literatura Comparada na Universidade Federal Fluminense. Professora e linguista de formação, encontrou sua vocação maior no ofício de escritora, tendo conquistado prêmios como Jabuti e Juca Pato.

An active participant in movements to value black culture in our country, she made her literary debut in 1990, when she began publishing her short stories and poems in the series Black Notebooks. Versatile writer, she cultivates poetry, fiction, and essays. Since then, her texts have been attracting more and more readers. The writer participates in publications in Germany, England, and the United States. Her short stories have been studied in Brazilian universities and abroad.

Participante ativa dos movimentos de valorização da cultura negra em nosso país, estreou na literatura em 1990, quando passou a publicar seus contos e poemas na série Cadernos Negros. Escritora versátil, cultiva a poesia, a ficção e o ensaio. Desde então, seus textos vêm angariando cada vez mais leitores. A escritora participa de publicações na Alemanha, Inglaterra e Estados Unidos. Seus contos vêm sendo estudados em universidades brasileiras e do exterior.

Evaristo's greatest contribution is the creation of the concept of Escrevivência, which means a singular writing anchored in ancestral memory, prior to colonial enslavement, with reference to the black diaspora in Brazil, and which remains despite the racism that insists on updating itself, pointing to a future built from the echoes of collective voices that echo from this process.

Grande contribuição de Evaristo é a criação do conceito de Escrevivência, que significa uma escrita singular ancorada na memória ancestral, anterior à escravização colonial, com referência na diáspora negra no Brasil, e que permanece apesar do racismo que insiste em se atualizar, apontando para um futuro construído a partir dos ecos de coletivas vozes que ecoam desse processo.

Among her vast and fruitful literary production, the book of short stories “Olhos d’água” stands out, widely read by high school students. In this collection, the protagonists are those “without a voice” in racist society: Ana Davenga, Duzu-Querença, Maria, Salinda, Luamanda, Cida... with their existences crossed by all the pains and tragic love stories, such as each one’s life conditions allow them, without clichés, in a prose stitched with poetry. The beginning is with that central character of her writing, her mother, the mother of the water eyes, of mother Oxum's waters. These eyes refer to the elementary question of this work of hers: what color would those eyes be?

Dentre sua vasta e profícua produção literária, destaca-se o livro de contos “Olhos d’água” , muito lido por estudantes do Ensino Médio. Nessa coletânea, as protagonistas são aquelas “sem voz” na sociedade racista: Ana Davenga, Duzu-Querença, Maria, Salinda, Luamanda, Cida… com suas existências atravessadas por todas as dores e amores trágicos, tais como as condições de vida de cada uma permitem, sem clichês, numa prosa costurada com poesia. O início é com aquela personagem central de sua escrevivência, sua mãe, a mãe dos olhos d’água, das águas da mamãe Oxum. Olhos esses que remetem ao questionamento elementar dessa sua obra: qual seria a cor desses olhos?

Comentários

Postagens mais visitadas deste blog

Djamila Ribeiro

Mae Carol Jemison

Kendrick Lamar